مجله لوازم خانگی

چرا دکمه ماکروفر کار نمی کند؟

علت کار نکردن دکمه های ماکروفر

فهرست مطالب

امروزه یکی از پرکاربردترین لوازم در آشپزخانه ماکروفر به حساب می آید. روزی چندین مرتبه به سراغ ماکروفر خود می روید و با آن کار می کنید اما تا به حال شده که متوجه خراب شدن عملکردهای روی صفحه کلید مایکروفر شوید؟

کار نکردن دکمه های مایکروفر یکی از مشکلاتی است که به مرور زمان و با استفاده نادرست از دستگاه ممکن است اتفاق بیفتد، عوامل دیگری هم می توانند باعث علت کار نکردن دکمه های ماکروفر شما باشند و ما در این مقاله از ال جی پردیس تنها نمایندگی ال جی و گلدیران در پردیس قصد داریم تا علت کار نکردن صفحه لمسی و تاچ مایکروویو را بررسی کنیم.

علت خراب شدن و کار نکردن دکمه های ماکروفر چیست؟

کار نکردن دکمه های ماکروفر مشکلی رایج است که هم در ماکروفر هایی که دکمه های دستی دارند و هم در ماکروفرهایی که دکمه های لمسی دارند به دفعات دیده شده است. علت کار نکردن دکمه های ماکروفر میتواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد که از شایع ترین این علت ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

ایراد در برد اصلی، قطع شدن مدار، خرابی صفحه کنترل، خرابی یا سوختگی فیوز، مشکلات منبع تغذیه

– برد اصلی

برد اصلی مایکروفر در اثر ضربه، دمای بالا، اتصالی، نوسانات برق و آبخوردگی میتواند دچار مشکل شده و در نتیجه آن در کارکرد اصلی دستگاه شما اختلال ایجاد کند. برد اصلی شامل آی سی ها، خازن ها و قطعات مختلفی است که در صورت خرابی هریک از این قطعه ها می تواند موجب خراب شدن دکمه های روی صفحه کلید مایکروفر و از کار افتادن کلیدهای دستگاه شده و عملکرد دستگاه را دچار مشکل کند. همچنین ممکن است در اثر ضربه وارده به ماکروفر برد آن دچار آسیب و شکستگی شده باشد که تعمیرکار متخصص باید هریک از این حالات را مد نظر داشته و آنها را مورد بررسی قرار دهد.

علت خراب شدن و کار نکردن دکمه های ماکروفر چیست؟

– قطع شدن مدار

رابط اصلی برد ماکروفر و صفحه کلید آن مدار (مدار صفحه کلید) است که در صورت خرابی های ناشی از اتصالی، سوختگی، شکستگی و یا خرابی اتصالات روی آن میتواند سبب کار نکردن دکمه های مکانیکی مایکروفر و مانع عملکرد صحیح ماکروفر شده و آن را کاملا از کار بیاندازد که تعمیرکار متخصص باید نسبت به بررسی دقیق مدار صفحه کلید نیز اقدام کند.

– صفحه کنترل

بسیار پیش آمده که بدلیل خرابی صفحه کنترل عملکرد دکمه های مایکروفر به درستی انجام نگیرد بعنوان مثال شما کلید خاصی را فشار میدهید اما روی صفحه نمایش مایکروفر گزینه ی دیگری نمایش داده شود. خب این مورد میتواند بدلیل خراب شدن دکمه های روی صفحه کلید مایکروفر شما باشد و باید اتصالات (لحیم ها)، خازن ها، دکمه ها و آی سی های روی برد صفحه کلید همگی به درستی کار خود را انجام بدهند.

– پدال حرکتی

پدال‌های حرکتی قطعاتی هستند که در قسمت پشتی دکمه های مایکروفر قرار دارند و موجب اتصال دکمه با سوئیچ غشایی می‌ شوند. این قطعه نیز عموما پس از استفاده‌های مکرر از دستگاه و به دلیل تحمل فشار بیش از حد به دکمه‌ ها دچار آسیب می‌ شود. این پدال ‌ها قابل تعویض هستند و در صورت تشخیص خراب شدن عملکردهای روی صفحه کلید مایکروفر، می‌توانند توسط تکنسین با پدال‌های سالم جایگزین شوند.

– منبع تغذیه

مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگر در صورت وجود مشکلات در منبع تغذیه نیروی لازم جهت کارکرد صحیح بخش های مختلف دستگاه تامین نشده و در نتیجه دستگاه نسبت به فرمان های وارده پاسخ صحیح نمی دهد پس علت کار نکردن صفحه لمسی و تاچ مایکروویو می تواند این باشد.

– فیوز دستگاه

از مشکلات رایج مایکروفرها می توان به خرابی یا نیم سوز شدن فیوز آنها اشاره کرد که می تواند علت کار نکردن دکمه های مایکروفر و مایکروویو باشد. مایکروفر وسیله ای با مصرف برق بالا و دمای داخلی بسیار بالا است که نسبت به سایر لوازم خانگی مشکلات مربوط به خرابی فیوز در آن بیشتر دیده می شود.

– اختلال سوئیچ غشایی

بروز این ایراد تنها در زمانی است که صفحه نمایش روشن شود، اما کلیدهای آن کار نکنند. در این صورت حتما باید سوییچ های غشایی ماکروفر خود را بررسی کنید تا مشکلی نداشته باشند تعمیر سوییچ های غشایی ماکروفر یک کار تخصصی است.

اختلال سوئیچ غشایی

انواع دکمه های ماکروفر

معرفی دکمه های ماکروفر در واقع آشنایی بیشتر با این وسیله است. با استفاده از دکمه هایی که بر روی پنل دستگاهتان تعبیه شده است، برنامه های پخت مختلفی را می توان اجرا کرد. در ادامه به بررسی هریک از دکمه ها خواهیم پرداخت و بیان خواهیم کرد که هریک از این دکمه ها دارای چه کاربرد و کارایی در ماکروفر شما می باشد.

همچنین به صورت مفصل کارایی هر کدام را برای شما شرح خواهیم داد. این بررسی به شما کمک می کند تا دلیل کار نکردن صفحه لمسی ماکروفر و سولاردام را متوجه شوید تا در صورت بروز مشکل متوجه آن شوید. برخی از دکمه ها بر روی تمامی برندهای ماکروفر تعبیه شده اند. تفاوتی ندارد که دستگاه شما محصول کدام شرکت و کارخانه است، بلکه با دنبال کردن این بخش از معرفی دکمه های ماکروفر، می توانید مانند یک کاربر حرفه ای از ماکروفر خود استفاده کنید. کارایی هریک از دکمه های ماکروفر تمامی برندها به شرح زیر است:

– Start/quick start

پس از تنظیم برنامه پخت مورد نظر با فشردن این دکمه می توان برنامه را اجرا نمود. در واقع این دکمه شروع کننده دستور شما به ماکروفر است.

– Stop/cancel

هر یک از برنامه های پخت دارای مدت زمان خاصی هستند که پس از اتمام به صورت خودکار توقف صورت می گیرد. به دلایل مختلف اگر قصد دارید در حین اجرای برنامه اجرای آن را متوقف کنید کافیست دکمه stop یا cancel را فشار دهید.

– Microwave

انتخاب این برنامه برای پخت سریع غذا یا گرم کردن آن کاربرد دارد و گزینه ای مناسب برای پخت سیب زمینی و سبزیجات در مدت زمان کوتاه با مصرف آب و روغن کم می باشد. خراب شدن دکمه های روی صفحه کلید مایکروفر می تواند این گزینه مهم را نیز از کار بیاندازد.

انواع دکمه های ماکروفر

– Defrosting

اگر قصد یخ زدایی از گوشت یا سبزیجات را دارید می توانید از این گزینه استفاده کنید. در برخی مواقع دلیل کار نکردن دکمه ها روی ماکروفر استفاده بیش از حد از این گزینه است.

– Auto defrost

خراب شدن عملکردهای روی صفحه کلید مایکروفر این گزینه را تحت تاثیر قرار می دهد. پلن یخ زدایی با انتخاب این دکمه با توجه به وزن غذا به صورت خودکار تنظیم میشود. به عبارت دیگر، کافیست وزن غذای یخ زده را وارد نمایید تا دستگاه به صورت خودکار مدت زمان مورد نیاز برای این کار را محاسبه و اعمال کند.

– Auto reheat

عملکرد این دکمه روی پنل مایکروفر شباهت زیادی با auto defrost دارد و با ورود وزن غذا، مدت زمان و دمای مورد نظر برای گرم شدن آن تنظیم و برنامه اجرا می گردد.

– Time menu

این دکمه چرخان در واقع برای تنظیم و تعیین مدت زمان پخت غذا به صورت دستی کاربرد دارد. با توجه به نوع مواد غذایی و مقدار آن باید زمان مناسبی را تعیین نمایید تا غذا به طور کامل بپزد و سوختگی در آن ایجاد نگردد. مدت زمان مورد نیاز برای پخت هر غذا در اغلب دفترچه های راهنمای میکروفر برندهای مختلف وجود دارد. ایراد در این دکمه به کار نکردن دکمه های مکانیکی مایکروفر بر می گردد.

– Vegetable steamer

اگر قصد بخار پز کردن سبزیجات را دارید این گزینه برای همین تعبیه شده است. با تنظیم مایکروفر بر روی این گزینه می توانید انواع سبزیجات را سالم طبخ کنید.

– Pizza function

در برخی از برندها دکمه ای و برنامه مخصوص برای پخت پیتزا در نظر گرفته شده است که زمان و دمای مورد نیاز برای آن به صورت خودکار تنظیم می گردد. یعنی نیازی نیست که تنظیمات خیلی پیچیده ای را انجام دهید این دکمه خودکار پخت پیتزا را انجام می دهد.

Pizza function

– Sensor cook

در اعلام خراب شدن عملکردهای روی صفحه کلید مایکروفر این گزینه نیز بسیار گزارش شده است. یکی از دکمه های روی پنل مایکروویو که کاربرد زیادی دارد، تنظیم خودکار زمان پخت با توجه به وزن و نوع غذا می باشد که برای دستیابی به آن کافیست از دکمه sensor cook استفاده نمود.

– Crisp

یکی از کلمات روی ماکروفر که کاربرد زیادی دارد، crisp می باشد. این دکمه روی پنل برای برشته شدن مواد غذایی مختلف از قبیل سیب زمینی کاربرد دارد.

– Fan over

به منظور پخش شدن هوای گرم در داخل دستگاه و کمک به پخت سریعتر غذا می توان از این دکمه استفاده نمود. با استفاده از این قابلیت در واقع فضای داخلی مایکروفر شبیه به فرهای برقی خواهد شد.

– Full grill

گریل کامل یکی دیگر از کلمات روی مایکروویو می باشد که برای کبابی شدن غذا و برشته کردن کامل گوشت های ضخیم بدون سوختگی کاربرد دارد. خراب شدن دکمه های روی صفحه کلید مایکروفر امکان گریل کردن مواد غذایی که امروزه طرفداران بسیار دارد را مختل می کند.

– Part grill

به منظور گریل جزئی گوشت و سایر مواد غذایی می توان از این قابلیت مایکروفرها استفاده نمود.

– Fan grill mode

یکی از دکمه ها و برنامه های بسیار مهم و کاربردی در اغلب میکروفرها، fan grill mode می باشد. با کمک این دکمه می توان شرایط داخل دستگاه را به گونه ای تنظیم نمود که فن و گریل به طور متناوب و دوره ای فعال شده و در نتیجه باعث خواهد شد تا تمام بخش های گوشت های ضخیم به طور کامل بپزد.

– Convection

برای پخت غذاهای خمیری مثل انواع کیک و پای، پیراشکی و نان و همچنین خشک کردن میوه و نمونه های مشابه می توان به کمک این دکمه فضای داخلی مایکروفر را به فر برقی تبدیل نمود. با انتخاب این دکمه هوای داخل دستگاه گرم و خشک خواهد شد.

– Lower heat

با انتخاب این دکمه گرمای دستگاه از قسمت انتهایی و پایین آن به بالا هدایت شود. استفاده از این دکمه روی پنل مایکروفر برای پخت پایین کیک و پیتزا و لازانیا کاربرد دارد. تعمیر کار نکردن دکمه های مایکروویو این گزینه را هم فعال خواهد کرد.

– Upper heat

در صورت نیاز به حرارت دهی غذا از قسمت بالایی دستگاه می توان از دکمه upper heat استفاده نمود.

علت کار نکردن دکمه لمسی ماکروفر

علت کار نکردن دکمه ها و صفحه لمسی مایکروفر در واقع تمامی اختیار شما بر روی دستگاه را دچار ایراد می کند. در واقع صفحه لمسی مایکروفر به لمس کردن حساس نیست. این صفحه از غشایی دو لایه و منعطف و یک حباب ایجاد شده است. هر دکمه از مایکروفر دارای همچون ساختار و ترکیبی است.

با فشردن یکی از دکمه های صفحه، ساختار غشایی با صفحه کلید ارتباط برقرار می‌کند. با فشردن ساختار غشایی یک سیگنال الکتریکی به بخش برد کنترل مایکروویو فرستاده می‌ شود. این صفحه در واقع مرکز و بخش اصلی مایکروفر است.

علت کار نکردن دکمه لمسی ماکروفر

در گذر زمان این بخش غشایی می‌تواند از بین برود و ارسال پیام الکتریکی و سیگنال ها ضعیف شود. همچنین امکان دارد که علت کار نکردن دکمه های مایکروفر و مایکروویو، وجود مشکل در دریافت جریان و سیگنال الکتریکی باشد.

علت کار نکردن دکمه معمولی مایکروفر

دکمه‌های معمولی نیز به این صورت خراب می ‌شوند که یا با فشردن آن‌ها، کلا هیچ دستوری اجرا نمی ‌شود، و یا اینکه برای اجرای دستورات باید دکمه‌ ها را بیش از حد فشرد.

خوشبختانه دکمه‌ های معمولی قابل تعویض هستند و در هر دو صورت می‌ توانید نسبت به تعمیر مایکروویو اقدام کنید. دکمه های معمولی در ماکروفر به صورت لمسی نیستند یعنی یا حالت دکمه ای دارند یا شاسی هایی هستند که چرخانده می شوند. خرابی یا علت کار نکردن دکمه های مکانیکی مایکروفر می تواند برای شکستگی سوکت یا خار در آنها باشد. توصیه می شود برای چک کردن این نوع از دکمه های اصلا خودسر عمل نکنید.

تعمیر کار نکردن دکمه های مایکروویو را به یک تکنسین ماهر بسپارید. دلایل کار نکردن دکمه ها روی ماکروفر می تواند به علت فشار زیادی باشد که به آنها وارد کردید یا بر اثر ضربه بازدهی قبلی خود را نداشته باشند.

 

تنها نمایندگی رسمی خدمات گلدیران (LGوGPLUS) در پردیس، بومهن، رودهن، دماوند، گیلاوند و لواسان​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *